Degvielas ekonomija - kā samazināt degvielas patēriņu?
Kā samazināt auto degvielas patēriņu un izdevumus degvielai?
Seko auto tehniskajam stāvoklim
Palielināts degvielas patēriņš nav auto īpatnība, bet gan bojājuma pazīme. Sekojiet par automašīnas stāvoklm: laikus mainiet eļļas, filtrus (degvielas un gaisa filtrus) un aizdedzes sveces - tie tieši ietekmē patēriņu.
Palielinātam degvielas patēriņam var būt vairāki iemesli:
- gaisa un degvielas filtru laicīga nemainīšana un aizsērēšana;
- aizdedzes sveču laicīga nemainīšana,aizdedzes problēmas
- dažādu sensoru bojājumi. Par pareizu degvielas un gaisa maisījuma veidošanos mūsdienu auto atbild daudzi sensori - ja degvielas patēriņš pēkšņi palielinājies, datora diagnostika palīdzēs atrast vainīgo
- nepareiza motora temperatūra, kas izraisa pārmērīgu degvielas sadegšanu
- nepareizi iestatīts riteņu sagāzuma leņķis
- bremžu sistēmas bojājumi: iestrēgušas bremžu uzlikas vai suporta daļas neļauj riteņiem brīvi griezties un bieži vien ir liela degvielas patēriņa iemesls
Braukšanas stils
Degvielas patēriņš vienam un tam pašam automobilim atšķiras atkarībā no vadītāja, un starpība starp agresīvu un mierīgu braukšanu var būt 2-3 litri uz 100 km.
Ekonomiska braukšana nozīmē braukt efektīvi, nevis lēni. Laba autovadītāja izpratne par satiksmes situāciju ne tikai palielina drošību, bet arī ietaupa benzīnu. Pa pilsētu var braukt dinamiski, bet pārdomāti: nevajag paātrināties, ja priekšā ir sastrēgums vai sarkans luksofora signāls. Izmantojiet bremzēšanu ar motoru. Biežāk mēģiniet braukt minimāli pieskaroties gāzes pedālim braucot no kalna, savukārt pirms kāpumiem uzņemiet ātrumu laicīgi.
Brauciena degvielas patēriņa efektivitāti nosaka nevis vidējais ātrums, bet gan brauciena vienmērīgums. Visizdevīgākā ir vienmērīga braukšana ar stabiliem motora apgriezieniem, bez pēkšņām bremzēšanām un paātrinājumiem. Lai komfortabli un ekonomiski paātrinātos līdz 100 kilometriem tam var patērēt aptuveni 30 sekundes.
Izmanto ECO režīmus
Daudzām mūsdienu automašīnām ir ECO funkcija - ekonomiskas braukšanas režīms. ECO režīmi var būt dažādi: tā var būt atsevišķa poga, kas aktivizē ekonomisku dzinēja un transmisijas programmu, vai arī brīdinājuma indikators uz paneļa, kas informē, ka esat sasniedzis “zaļo” ātruma diapazonu ar minimālu degvielas patēriņu un izmešu daudzumu. Ārpus pilsētas degvielas patēriņu palīdzēs samazināt kruīza kontrole. Izmantojot to, nenotiek strauja paātrināšanās un nav nevajadzīgas pārnesumu pārslēgšanas, kas veicina ekonomisku braukšanu.
Lieto kvalitatīvu degvielu.
Degvielas kvalitāte tieši ietekmē tās sadegšanas efektivitāti un līdz ar to arī dzinēja efektivitāti. Ar kvalitatīvu degvielu motors attīsta pilnu jaudu. Samazinās arī degvielas patēriņš, kompensējot augstākas degvielas izmaksas. Tāpēc lētākā degviela no šaubīgas uzpildes stacijas, visticamāk, nebūs izdevīgāka par dārgāku, bet augstas kvalitātes degvielu. Izmēģiniet uzpildīt degvielu dažādās degvielas uzpildes stacijās un sekojiet līdzi tam, kurā no tām degvielas patēriņš ir mazāks. Tas būs labākais veids, kā samazināt degvielas patēriņu automašīnai.
Auto svars
Auto inženieri cīnās par katru kilogramu, cenšoties atvieglot automobili, jo viegls automobilis ir ātrāks un ekonomiskāks. Samazinot auto svaru par katriem 50 kg, patēriņš samazinās par aptuveni 0.3-0.4 litriem. Veiciet bagāžnieka revīziju un atbrīvojiet to no nevajadzīgām lietām. Varat arī atvieglot automašīnas rūpnīcas aprīkojumu, izņemot, piemēram, neizmantoto trešo sēdekļu rindu.
Maršruta plānošana
Pilsētās autovadītāji sastrēgumos sadedzina gandrīz pusi benzīna. Stāvot sastrēgumā, ar tukšgaitā automašīna stundā patērē 1-1,5 litrus benzīna, kas ir pielīdzināms 10 - 20 km nobraukumam. Tāpēc ir izdevīgāk sastrēgumu apbraukt, pat ja tas prasa vairāk laika. Lai brauktu racionāli, iepriekš izplānojiet maršrutu. Izmantojiet tiešsaistes kartes (Waze, Google Maps u. c.), kurās sastrēgumi tiek parādīti reālajā laikā. Izvairieties no braukšanas sastrēgumstundās, reizēm no izbraucot pusstundu agrāk vai vēlāk, gala mērķī varēsiet nokļūt daudz ātrāk.
Auto aerodinamika
Auto dizaineri cenšas veidot pēc iespējas aerodinamiskākus auto, lai mazinātu gaisa pretestības ietekmi uz degvielas patēriņu. Pat atvērts logs var palielināt gaisa pretestības koeficientu par 5%. Tāpēc pārmērīga tūninga, dažādu dekoratīvo uzliku un elementu dēļ var palielināties degvielas patēriņš. Jumta bagāžnieka uzstādīšana var palielināt aerodinamiskās pretestības koeficientu par 10 %
Pareiza eļļu izvēle
Dzinēja eļļa maina dzinēja daļu berzes spēku - jo mazāka berze, jo ekonomiskāks ir dzinējs. Nekvalitatīva vai laikā nenomainīta eļļa nepildīta šo funkciju un izraisa pārmērīgu degvielas patēriņu. Izvēloties eļļu, jāņem vērā ražotāja ieteikumi, automašīnas vecums, ekspluatācijas specifika un tml. Pēdējo gadu tendence ir šķidrākas, enerģiju taupošas eļļas, tomēr tās var izmantot tikai tad, ja ir atbilstošs automašīnas ražotāja apstiprinājums. Nevajadzētu aizmirst par transmisijas (pārnesumkārbas, pārnesumkārbas, transmisijas kārbas) eļļu - transmisijas eļļa ietekmē degvielas patēriņu ne mazāk kā motora eļļa. Autoservisi bieži vien visiem klientiem iepilda vienu un to pašu, vairāk vai mazāk universālo pārnesumu eļļu, neievērojot konkrētā automobiļa ražotāja rekomandācijas. Pārbaudiet ražotāja norādījumus un noteikti kontrolējiet, ko mehāniķi ielej jūsu auto.
Riepu spiediens un stāvoklis
Riepu spiedienam ir būtiska nozīme - tas jāpārbauda vismaz reizi mēnesī, bet vēlams biežāk. Ieteicamie parametri parasti ir norādīti uz durvju plāksnītes. Spiediena kritums par 0,5 bāriem palielina degvielas patēriņu par aptuveni 3 procentiem. Papildus spiedienam degvielas patēriņu ietekmē arī riepu izmērs un protektora raksts. Jo lielāka diametra riepas, jo lielāks patēriņš. Degvielas patēriņu palielina arī rupjaus apvidus (all terrainn, mud terrain) riepu protektors, šīm riepām ir arī lielāks svars. Lai samazinātu degvielas patēriņu, izvēlieties sezonai un ekspluatācijas apstākļiem atbilstošas riepas.
Lietošana ziemā
Neuzsildiet auto ilgāk par dažām minūtēm - pāris minūtes uzsildiet automašīnu un pēc tam sāciet lēnu braukšanu. Lēni braucot dzinējs uzsilst ātrāk un efektīvāk nekā stāvot un darbojieties tukšgaitā. Mūsdienu automobiļi pārsvarā paredzēti braušanas uzsākšanai uzreiz pēc motora iedarbināšanas arī ziemā, ja vien temperatūras nav ekstremāli zemas. Tas tiek darīts ne tikai ekoloģijas un degvielas patēriņa dēļ labad: izplūdes gāzu katalītiskie pārveidotāji (ļoti dārgas detaļas) visvairāk aizsērē brīvgaitā.
Vēlies zināt vairāk?
Apskati arī mūsu apkopotos auto reālā degvielas patēriņa datus, kā arī degvielas cenas Latvijā ar salīdzinājumu ar citām Eiropas valstīm un degvielas cenu vēsturiskās izmaiņas. Tāpat vari izlasīt vai dīzelis vienmēr ir ekonomiskāks par benzīnu un kas jāņem vērā izvēloties auto pēc dzinēja veida.
Raksts angļu valodā: Real fuel consumption - "Fuel efficiency: how to reduce fuel consumption?"